Pénztárgépek – A NAV az online pénztárgépekre való átállásról
Budapest, 2013. szeptember 20., péntek (MTI) – A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) összefoglalta és honlapján közzétette az online pénztárgépekre való átállással kapcsolatos tudnivalókat.
A pénztárgép használatára kötelezett adóalanyok a közlemény szerint szeptember 1. és szeptember 30. között akkor üzemeltethetnek elektronikus naplóval nem rendelkező hagyományos pénztárgépet, ha szeptember 3-át megelőzően az új típusú, online kapcsolatra képes pénztárgép üzembe helyezése érdekében regisztráltak, azaz a PTGREG nyomtatványon a NAV-tól üzembe helyezési kódot kértek.
Október 1-jétől ezen túl további feltétel, hogy az érintett új típusú, online kapcsolatra képes pénztárgép beszerzésére vonatkozó szerződéssel, vagy a pénztárgép forgalmazója által visszaigazolt
megrendeléssel is rendelkezzen.
Az adóhatóság – olyan jogcímen, hogy a nyugtaadási kötelezettséget nem online pénztárgéppel teljesítették – október 1-jét követően nem alkalmaz szankciót, ha az adóalany szeptember 3-ig a PTGREG nyomtatványon a NAV-tól üzembe helyezési kódot kért és 2013. október 1-jét megelőzően megkötött, új típusú, online kapcsolatra képes pénztárgép beszerzésére vonatkozó szerződéssel vagy a pénztárgép forgalmazó által visszaigazolt megrendeléssel rendelkezik.
Az elektronikus naplóval nem rendelkező hagyományos pénztárgépet legkésőbb az új típusú, online kapcsolatra képes pénztárgép üzembe helyezéséig lehet üzemeltetni.
Azok a pénztárgép használatra kötelezett adóalanyok, akiknek új tevékenység megkezdése miatt vagy egyéb okból pénztárgépet kell beszerezniük, nyugtaadási kötelezettségüknek az új típusú, online kapcsolatra képes pénztárgép üzembe helyezéséig kézi kibocsátású nyugtával vagy hagyományos pénztárgéppel is (ideértve az elektronikus naplóval rendelkező és az elektronikus naplóval nem rendelkező pénztárgépet is) eleget tehetnek.
Ebben az esetben az adóalany az esetleges szankció alól akkor mentesül, ha a pénztárgép beszerzését kiváltó ok bekövetkezésétől számított 8 napon belül üzembe helyezési kódot kér, és az üzembe helyezési kód igénylésére előírt határidőt megelőzően kötött, az új típusú, online kapcsolatra képes pénztárgép beszerzésére vonatkozó szerződéssel vagy a pénztárgép forgalmazója által a bejelentésre előírt határidőt megelőzően visszaigazolt megrendeléssel rendelkezik. (Amennyiben a pénztárgép beszerzését kiváltó ok szeptember 14-ét megelőzően következett be, a 8 napos határidő szeptember 14-től számítandó.)
Az adóhatóság a feltételek teljesítésének igazolására olyan szerződést, illetve visszaigazolt megrendelést fogad el, amelyben az online pénztárgép leszállítására (illetve beüzemelésére) vonatkozó teljesítési határidő meghatározott. Az adóhatóság a szerződésben, illetve a visszaigazolt megrendelésben meghatározott időpontig tekinti igazoltnak azokat a feltételeket, amelyek mellett a jogszabály alapján üzemeltethető a hagyományos, elektronikus naplóval nem rendelkező pénztárgép – figyelmeztet a NAV.
Az adóhatóság felhívja továbbá a figyelmet arra, hogy az online pénztárgép cseréjéhez nyújtott állami támogatás érvényesítésének feltétele, hogy az online pénztárgépet december 31-ig üzembe helyezzék.
A pénztárgéphasználatra nem kötelezett adóalanyok esetében (illetve azon tevékenységük esetében, amelynél nem kötelező a pénztárgép használata) minden megkötés nélkül üzembe lehet helyezni augusztus 31-ét követően is hagyományos (2013. március 20-át megelőzően engedélyezett), elektronikus naplóval nem rendelkező pénztárgépet. Ők hagyományos, 2013. március 20-át megelőzően engedélyezett pénztárgépet (ideértve az elektronikus naplóval nem rendelkező, valamint az elektronikus naplóval rendelkező hagyományos pénztárgépet) 2015. január 1-jéig üzemeltethetnek.
Az engedélyezett online géptípusokról a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal honlapján lehet tájékozódni (www.mkeh.gov.hu).