Célellenőrzést indít pénztárgép ügyben a NAV
Budapest, 2013. december 11., szerda (MTI) – Az új típusú pénztárgépekre feladott megrendelések száma elmarad az adóhatóság által kiadott regisztrációs kódok számától, ezért a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) célirányos ellenőrzést indít azoknál a vállalkozásoknál, amelyeknél hiányosságot tapasztal – közölte az adóhatóság szerdán a honlapján.
Az ellenőrzésről előzőleg az Index hírportál számolt be.
A pénztárgép-forgalmazóknak a november 16. előtt felvett, online pénztárgépre szóló megrendelésekről december 2-ig adatot kellett szolgáltatniuk a NAV-nak. Határidőre több mint 120 ezer leadott megrendelésről érkezett adat, ugyanakkor a beérkezett adatok egy része további tisztázást igényel, ezért a NAV kapcsolatba lép minden adóalannyal, aki regisztrációs kódot igényelt.
Első körben értesíti azokat, akik kértek regisztrációs kódot, de online pénztárgépre leadott megrendeléssel nem rendelkeznek. Ennek több oka is lehet. Például az, aki pénztárgéphasználatra nem kötelezett, vagy jelenleg elektronikus naplóval rendelkező pénztárgépet használ, így annak az értesítést követően egyelőre további teendője nincs.
A NAV – az értesítések megküldésével párhuzamosan – megkezdi az ellenőrzéseket, kifejezetten azokra koncentrálva, akik egyáltalán nem rendelkeznek megrendeléssel.
A NAV felhívja a figyelmet, hogy azzal az adóalannyal szemben, aki megszegi a pénztárgép üzemeltetésére vonatkozó kötelezettségeket, mulasztási bírság kiszabásának van helye, amelynek összege magánszemély esetén 500 ezer forintig, nem magánszemély esetén 1 millió forintig terjedhet. Sőt, 2014. január 1-jétől az adóhivatal 12 napra be is zárhatja a pénztárgép üzemelésére vonatkozó szabályokat súlyosan megsértő adózó üzlethelységét.
Ugyancsak ellenőrzésre és szankcióra számíthatnak azok, akik akadályozzák az online pénztárgép beüzemelését, például azt nem veszik át, illetve azok, akik még regisztrációs kódot sem igényeltek a NAV-tól.
November 16. óta a NAV már csak a megrendelési felületen leadott megrendelést fogadja el, közvetlenül a forgalmazónál, illetve esetleg a szerviznél leadott megrendelést nem. Az ilyen megrendeléssel rendelkezők mielőbb pótolják mulasztásukat és megrendelésüket adják le NAV honlapján keresztül, mert az adóhivatal ezt is ellenőrzi, és a mulasztást szankcionálja. Éppen ezért a hatóság lépéseket tesz az olyan hirdetések feladóival szemben, amelyek a központi megrendelési felületen kívüli, közvetlen megrendelésre adnak lehetőséget – ezeket a megrendeléseket a NAV az ellenőrzéskor nem fogadja el.
Több adózó jelezte, annak ellenére kapott a NAV-tól értesítést, hogy rendelkezik a forgalmazó által visszaigazolt, 2013. november 16. előtt kötött szerződéssel (megrendeléssel). Ezekben az esetekben az adóhatóság a forgalmazó bevonásával tisztázza a tényállást, és szükség szerint a forgalmazót pótlólagos adatszolgáltatásra hívja fel.
A második körben azok kapnak értesítést a NAV-tól, akiktől megérkezett az adat, de az nem egyértelmű. Több alkalommal előfordult ugyanis, hogy az adózó által megkért regisztrációs kódhoz más adózó nevet jelentettek be, vagy, hogy ugyanarra a regisztrációs kódra két forgalmazótól is érkezett adat.
A harmadik körben azok kapnak visszajelzést, akiktől nem forgalmazótól, illetve a nem forgalmazható pénztárgépre vonatkozó megrendelési adat érkezett – ezek a megrendelések ugyanis nem érvényesek. Az adózónak intézkednie kell új megrendelés leadásáról, immár kizárólag az erre a célra rendszeresített felületen.
A negyedik körben kapnak értesítést azok az adózók, akikről hibátlan megrendelésről szóló adat érkezett.
A NAV ellenőrizni és szigorúan szankcionálni fogja azokat az adózókat, akik nem teljesítik az új típusú pénztárgépek beszerzésére és beüzemelésére vonatkozó kötelezettségüket – fejeződik be az adóhatóság közleménye.